مقالات

نگهداری از چرم جیر

مراقبت از چرم جیر

جیر یکی از مجلل ترین متریال موجود در دنیای کفش است، اما نیاز به مراقبت ویژه دارد. در واقع جیر نوعی چرم با روکش جیر است ( در مقاله معرفی جامع انواع مختلف چرم + ویژگی آنها با انواع مختلف چرم کاملا آشنا شدیم) که معمولاً نرم تر، نازک تر و انعطاف پذیرتر از چرم معمولی است. از قسمت زیرین پوست بدست می آید، بنابراین بسیار نرم است، چرم جیر بخاطر داشتن تنوع رنگی بالا میتواند سبک های مختلفی از انواع استایل را پوشش دهد.

 
 

با وجود همه این ها، بسیاری از مردم به دلیل یک باور رایج از جیر اجتناب می کنند: اینکه تمیز کردن جیر غیرممکن است. اما، ما اینجا هستیم تا این باور رایج را اصلاح کنیم. چرم جیر ماده ای لوکس و بادوام است و بسیار خاص و شیک میباشد، که قرن ها ست برای ایجاد زیباترین لباس ها و اکسسوری ها استفاده می شود.

انتخاب چرم جیر می تواند برای آقایان فوق العاده باشد و ظاهری بسیار شیک و جذاب به آنان هدیه دهد.بنابراین اگر در مورد مراقبت و نگهداری از جیر نگران هستید، این راهنمای کامل برای تمیز کردن، نگهداری و محافظت از وسایل جیر را تا آخر بخوانید.

 

 

جیر به طور کلی بافت مخملی بیشتری نسبت به چرم صاف دارد. در مقایسه با دیگر چرم ها، جیر مقرون به صرفه تر، سبک تر و بادوام تر است. محبوب ترین شکل جیر در کفش های مد روز است. نمونه ای از کفش های برند چرم گابیانی که از چرم جیر در آن به کار رفته است.

 

 

چند راه سریع و آسان در مورد نحوه تمیز کردن جیر

آنچه برای تمیز کردن جیر نیاز دارید:

۱_ یک برس جیر
2_ یک پاک کن جیر
3_ یک حوله شستشوی میکروفایبر
4_ اسپری آب گریز (به عنوان پوشش و محافظ برای جیر)

 

 

4 روش مختلف برای تمیز کردن جیر

 

1- برای تمیز کردن عمومی باید از برس جیر استفاده کنید.

 

_ استفاده از برس جیر یک بار در هفته باعث تمیزی و شیک بودن وسایل جیر شما می شود. برس های جیر به طور کلی ترکیبی از موهای سفت و نرم را در خود جای می دهند که برای پاک کردن کثیفی و شاداب کردن الیاف جیر طراحی شده اند.

 

_ باید سعی کنید با یک حرکت رو به پایین برس بزنید و بدین ترتیب کثیفی ها و گرد و غبار را پاک کنید. بعد از چند دقیقه برس زدن، جیر شما باید تازه‌تر و بافت‌دارتر به نظر برسد!

 

2-برای تمیز کردن عمیق تر از پاک کن جیر استفاده کنید

 

پاک کن جیر که اغلب همراه با برس جیر بسته بندی می شود، اشتراکات زیادی با پاک کن مدادی دارد. هر دو خاک خشک شده و گل را از سطوح خارج می کنند.اگر برس جیر شما این کار را انجام نمی دهد، از همان روش برس زدن تک جهتی رو به پایین و از پاک کن جیر استفاده کنید. مانند پاک کن های مدادی به آرامی فرو می ریزد و کثیفی ها را با خود می برد!

 

3- جیر را با اسپری ضد آب پوشش دهید و محافظت کنید!


بعد از اینکه جیر خود را تمیز و تازه کردید، وقت آن است که مقداری عایق کاری برای آینده انجام دهید. چون پیشگیری بهتر از درمان است. برای جلوگیری از لکه های آب در آینده قبل از اینکه اتفاق بیفتد، از اسپری مخصوص جیر ضد آب استفاده کنید.

 

– جیر خود را از هر زاویه اسپری کنید تا به هر گوشه و کناری برسید و هیچ جا از قلم نیفتد. قبل از پوشیدن دوباره آن را چند ساعت بیرون بگذارید تا در هوا خشک شود. روکش ضد آب به جلوگیری از لکه‌های آب کمک می‌کند، اما کفش‌های جیر شما را به چکمه‌های بارانی تبدیل نمی‌کند یعنی باز هم منع استفاده از کفش جیر خود در هوای بارانی را همچنان دارید ، پس این را در نظر داشته باشید!

 

نکاتی برای تمیز کردن لکه های جیر

اکنون که می دانیم چگونه با مراقبت روزانه از چرم جیر خود محافظت کنیم، زمان آن رسیده است که با بدترین ترس خود روبرو شویم. لکه های بزرگ، سخت و تصادفی بر روی چرم جیر!

 

نحوه از بین بردن لکه های آب روی جیر:

✓ رایج ترین و کم مشکل ترین لکه روی جیر آب است.

 

برای این لکه از یک حوله حمام خشک استفاده کنید تا ناحیه لکه دار را پاک کنید و تا حد امکان آب را از بین ببرید. اگر لکه با وسعت زیاد است، سعی کنید آن را با سرکه سفید یا الکل مالیدن روی حوله حمام پاک کنید.

 

✓ نحوه از بین بردن لکه گل روی جیر

وقتی صحبت از لکه های گلی می شود، مهمترین چیز رطوبت است. قبل از اینکه بخواهید گل را تمیز کنید، اجازه دهید تا زمانی که ممکن است گل خشک شود. پس از خشک شدن گل، به راحتی از جیر جدا می شود. از یک برس جیر برای جدا کردن و خلاص شدن از شر گل و لای خشک شده استفاده کنید.

 

✓نحوه از بین بردن لکه های روغن و چربی روی جیر

لکه‌های روغن و چربی به ترفند خاصی نیاز دارند. نشاسته ذرت بهترین راه است. نشاسته ذرت را روی لکه بپاشید و آن را کاملاً بپوشانید. سپس، اجازه دهید جیر برای چند ساعت به حال خود بماند. در نهایت، نشاسته ذرت که اکنون روغنی است را با گردگیری یا جاروبرقی پاک کنید، زیرا استفاده از یک برس جیر در واقع می تواند به جای پاک کردن لکه، آن را تثبیت کند.به جای نشاسته ذرت از پودر تالک نیز میتوانید استفاده کنید.

 

✓ نحوه از بین بردن آدامس و موم روی جیر

هیچ چیز بدتر از این نیست که با چکمه ها یا کفش های جدید خود بیرون بروید و یک آدامس بزرگ به کفش شما بچسبد. خوشبختانه، اگر مقداری فضای خالی در فریزر خود دارید، بوت آدامسی شده مشکلی ندارد و به راحتی از بین خواهد رفت. لکه‌های موم نیز ممکن است بدتر از آدامس به نظر برسند، اما همه چیز درست خواهد شد.

 

فقط کافی است جیر خود را به مدت دو ساعت در فریزر بگذارید و دمای سرد باعث سفت شدن آدامس یا موم شده و خراشیدن و جدا کردن کامل آن را بسیار آسان‌می‌کند.

 

✓نحوه درمان لکه های خون روی جیر

هر چند لکه‌های خون ترسناک هستند، اما پراکسید هیدروژن دشمن آنهاست. کمی پراکسید هیدروژن را روی یک توپ پنبه ای یا حوله حمام بریزید. سپس روی لکه بکشید تا خون خارج شود. اجازه دهید تا جیر خشک شود، سپس برس جیر خود را برای تغییر بافت آن ناحیه لکه دار بکشید.

 

✓ نحوه از بین بردن لکه جوهر از روی جیر

لکه‌های جوهر کمی پیچیده‌تر از بقیه هستند، اما با تکنیک مناسب قابل انجام هستند. اگر لکه جوهر تازه است، سعی کنید تا حد امکان جوهر را با یک پارچه یا حوله کاغذی جذب کنید. برای لکه های چسبنده، با الکل روی لکه بمالید و بگذارید خشک شود، سپس از یک پاک کن جیر برای پاک کردن جوهر چسبنده استفاده کنید.

 

توجه: هرگز یک وسیله جیر را در کنار بخاری یا از حرارت دادن و خشک کردن از طریق خشک کن قرار ندهید. حرارت زیاد می تواند باعث چروک شدن، محو شدن، تاب برداشتن یا سخت و سفت شدن چرم جیر شود.

 

✓ برای لکه های قهوه/چای/آبمیوه

قبل از شروع استفاده از برس، دو لایه حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید. با دست یا یک جسم صاف فشار متوسطی وارد کنید.

 

✓ لکه های روغنی/ناشناخته

از یک برس جیر برای پاک کردن لکه مانند کثیفی یا گرد و غبار استفاده کنید. سپس از یک برس ناخن با آب گرم برای پاک کردن لکه های سرسخت استفاده کنید.

 

اگر همه چیز شکست خورد و لکه از بین نرفت کفش های جیر لکه دار خود را به پینه دوز ببرید و ژاکت جیر لکه دار خود را به خشکشویی که در چرم و جیر تخصص دارد ببرید.شاید ارزان ترین راه حل نباشد اما نتایج را تضمین می کند. و شما با این کار به هیچ وجه خطر خراب کردن جیر را نخواهید داشت. قبل از اینکه کفش ها یا چکمه های جیر زمستانی یا ژاکت خود را در ماه های گرم کنار بگذارید، این که آنها را تمیز کنید و لکه های احتمالی آنها را از بین ببرید، کار بسیار خوبی است.

 

نکات محافظتی مراقبت از چرم جیر

 

در اینجا باید با واقعیت در مورد وسایل جیر خود روبرو شوید. اینکه آنها فانی هستند و به مرور زمان فرسوده می شوند و شیک بودن خود را از دست می دهند. دانستن چگونگی لکه‌زدایی از آن‌ها به شما کمک می‌کند.اما هرگز 100% از عناصر باران، برف یا نمک در امان نخواهند بود (مگر اینکه آنها را برای همیشه در کمد خود نگه دارید که امکان پذیر نیست). همچنین نمی توانید همیشه از پوشیدن آنها در هوای سرد اجتناب کنید.

 

اما اینکه شما می توانید اقدامات محافظتی انجام دهید تا بتوانید حتی با وجود عناصر موجود (به جز روزهایی که باران شدید است) جیر بپوشید، بسیار عالی است. تنها چیزی که نیاز دارید یک اسپری محافظ جیر است که در فروشگاه های تعمیر کفش یا داروخانه ها پیدا خواهید کرد. این یک ضد آب و کثیفی است… و بهترین نسخه آن اسپری ضد آب مبتنی بر سیلیکون با رنگ خنثی است.

 

میتوانید این محصولات با کیفیت و عالی برای تمیز کردن جیر و نگهداری و محافظت از چرم جیر را از چرم گابیانی تهیه کنید.وقتی این اسپری را در خانه دارید، فراموش نکنید که بعد از هر بار تمیز کردن جیر و خشک شدن کامل آن از اسپری استفاده کنید.

 

نکات:

1- اول اسپری را روی یک منطقه کوچک آزمایش کنید تا ببینید آیا تغییر رنگ شدیدی وجود دارد یا خیر.اگر رنگ خوب است – قسمت های پوشیده از روکش جیر را اسپری کنید و سپس کل مورد را به طور یکنواخت اسپری کنید (کمی تیره شدن جزئی در کل طبیعی است). مطمئن شوید که بیش از حد اشباع نکنید.

 

2-یک برس سریع نهایی را در یک جهت روی جیر انجام دهید.اجازه دهید به مدت 24 ساعت روی یک حوله در هوا خشک شود و در مکانی با تهویه مناسب خشک شود.

 

چند وقت یکبار باید وسایل خود را اسپری کنید؟ توصیه می‌کنم کمربندهای جیر را هر ۲ ماه یک‌بار و کفش‌های جیر را هفته‌ای یک‌بار اسپری کنید (مگر اینکه برای مدت طولانی آن‌ها را نپوشید).

 

توجه: استفاده از کرم های چرمی یا لاک کفش را در نظر نگیرید. آنها روی جیر مانند سایر انواع چرم کار نمی کنند. آنها می توانند الیاف را خراب کنند و وسایل جیر شما را خراب کنند حتی اگر لکه دار یا کثیف نباشند.

 

 

 نکات نگهداری از چرم جیر

هنگام نگهداری جیر باید به دو مسئله اصلی توجه کنید: (1) نور مستقیم خورشید و (2) عدم گردش هوا.

 

بنابراین شما باید وسایل جیر خود را در مکانی خشک و خنک که نور خورشید دریافت نمی کند نگهداری کنید. جیر که در معرض نور خورشید قرار می گیرد، می تواند کوچک شود و تغییر اندازه دهد، یا سفت شود. از قرار دادن وسایل در پلاستیک نیز خودداری کنید. الیاف موجود در جیر نیاز به فضای تنفسی دارند. اگر قصد ندارید برای مدتی طولانی از کفش های جیر خود استفاده کنید، می توانید آنها را در کیسه ضد گرد و غبار نگهداری کنید.یا آنها را در دستمال کاغذی بپیچید و سپس در یک جعبه کفش نگهداری کنید.

 

حالا برای آویزان کردن ژاکت جیر خود به یک چوب لباسی پلاستیکی خوش فرم نیاز دارید. مراقب باشید که هیچ چین وجود نداشته باشد. مطمئن شوید که آستین‌ها ثابت باشند، جیب صاف باشد، و همه چیز دکمه‌دار باشد. به این ترتیب پس از هر بار استفاده، ژاکت را در فرمی عالی نگه خواهید داشت.

 

به یاد داشته باشید جیری که خوب نگهداری و مواظبت شود همیشه مثل روز اول یک کالای لوکس باقی خواهد ماند.این راهنما واقعاً ارزش دنبال کردن دارد و این فقط بستگی به خود شما دارد که تصمیم بگیری به کالای جیر خود نگاهی بیندازید و ببینی که با وجود اینکه آن را مرتب می‌پوشم و استفاده میکنم باز هم در یک در شرایط عالی قرار دارد و چه احساس خوبی دارم که به خوبی از آن مراقبت میکنم.

 

تاثیر ماندگار جیر هم بر شما و هم بر دیگران ، این آن چیزی است که به دنبال آن هستید. جیر برای پوشیدن بسیار جذاب است. احتمالاً برای سال‌های آینده چنین نیز خواهد بود. بنابراین اگر لباس ها و کفش های جیر خوب در کمد لباس خود دارید به طور خودکار نسبت به بسیاری از افراد دیگر برتری دارید ولی این نتیجه دلخواه تنها با روش های محافظتی و مراقبتی گفته شده عملی خواهد شد.جیر یک سبک لوکس است. روی آن سرمایه گذاری کنید.