مقالات

معرفی جامع انواع مختلف چرم + ویژگی آنها

از زمان هم زیستی انسان با حیوانات چرم همراه لازم و همیشگی زیستگاه انسان بوده است.کار با چرم یک هنر قدیمی ، سنتی و با لغات رایج فراوان است، که به همین دلیل مصرف کنندگان را هنگام خرید کمی سردرگم میکند.اگر می خواهید انواع مختلف چرم را بشناسید و تشخیص دهید ، خواندن این مقاله به شما بسیار کمک میکند . این یعنی گذر از بازاریابی و یادگیری برخی از اصطلاحات رایج در مورد انواع مختلف چرم.

 چرم گاو

 گاو حیوان بسیار بزرگی است و پوست ضخیمی دارد.  پوست یک گاو به طور کلی آنقدر ضخیم است که برای محصولات چرمی روزمره مفید باشد.  بنابراین معمولاً برای اهداف مختلف این ضخامت کاهش می‌یابد. 

چرم گاو از دو لایه اصلی یکپارچه – کوریم و گرین تشکیل شده است.  الیاف کلاژن در کوریوم نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و وقتی به سمت گرین حرکت می‌کنند، سفت‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند، جایی که الیاف کاملاً بسته‌شده و بسیار محکم هستند. کوریم با افزایش سن حیوان ضخیم‌تر می‌شود، به همین دلیل است که پوست گوساله نازک‌تر، صاف‌تر و نرم‌تر از پوست حیوانات مسن‌تر است. قسمت بالایی گرین به سمت بیرون و به سمت مو است و می‌تواند حاوی لک‌هایی مانند نیش حشرات، علائم کشش، اسکار و مارک باشد.  این موضوع به این معنی است که قسمت بالایی گرین اغلب صاف می شود تا چرم یکنواخت تر به نظر برسد.

 انواع گرید چرم

  •   تاپ گرین
  •  گرین کامل( فول گرین)
  • چرم خرد شده( چرم اسپیلت)
  • چرم چسبانده شده( چرم باند شده)

چرم گرین

هنگامی که چرم به هر طریقی اصلاح شود، به آن تاپ گرین می‌گویند. به چرمی که کل گرین آن دست نخورده است، فول گرین می گویند.  چرم فول گرین، حتی با وجود اینکه ممکن است دارای لک باشد، به دلیل دوام و ماندگاری طولانی، گران‌تر و مورد توجه‌تر از چرم تاپ گرین است.  هر دو چرم فول گرین و چرم تاپ گرین به عنوان چرم گرین شناخته می‌شوند.

چرم اسپیلت را می‌توان حتی نازک‌تر برش داد و برای اهداف دیگر استفاده کرد.اغلب یک پوشش پلیمری برای تقلید از چرم گرین اعمال و برجسته می شود. با این حال، این چرم ها خیلی بادوام نیستند.یکی دیگر از کاربردهای چرم اسپیلت، جیر است که به گونه‌ای بافت‌دار شده است که روکش چرمی ( تاپ فینیش) داشته باشد.جیر اغلب با نوبوک اشتباه گرفته می‌شود، که نوبوک یک چرم گرین است که بافتی شبیه به تاپ فینیش (روکش چرمی) دارد و تفاوت این است که نوبوک بسیار قوی تر و بادوام تر از جیر است، اگرچه نرمی و انعطاف پذیری جیر آن را برای کاربردهای خاص مفید می کند.

 چرم چسبان ( باند شده) : پایین‌ترین درجه چرم است، زیرا واقعاً چرم نیست – فقط تکه‌های چرمی خرد شده با یک پرکننده و روکش پلی‌اورتان برجسته شده‌اند.  بسیار ارزان است، اما به سرعت از بین می رود.  چرم باند شده در مبلمان و لوازم جانبی ارزان قیمت و گاهی اوقات در صحافی کتاب یافت می شود.  همچنین ممکن است بشنوید که به آن چرم بازسازی شده یا ترکیبی نیز گفته می شود.

 

 چرم نوبوک

 چرم نوبوک که از چرم گاو تاپ گرین درست شده است، شبیه جیر ، اما قوی‌تر و ماندگارتر است. این نوع چرم در لمس مخملی است اما به راحتی خراشیده می شود.  چرم نوبوک که از لایه بیرونی یا قسمت گرین پوست ساخته شده است، سخت و بادوام است. سطح  آن سمباده و رنگ می شود تا ظاهری تمیز و یکنواخت پیدا کند. از پوست هر حیوانی می توان برای تهیه چرم نوبوک استفاده کرد، اگرچه گاو یا گوساله محبوب ترین آنها هستند.به علت اینکه چرم نوبوک نرم است، می تواند علائم و خراش ها را نشان دهد.  به همین دلیل، معمولاً برای مواردی که کاربرد ملایمی دارند، مانند لباس‌های زیبا، کیف‌ها و گاهی اوقات فضای داخلی خودرو، استفاده می‌شود.

 

 

چرم جیر

 جیر از قسمت زیرین پوست حیوانات، معمولاً بره، گوساله، بز یا آهو ساخته می شود. این نوع چرم می تواند از وارونه کردن پوست برای نمایان شدن لایه پشتی چرم یا از برداشتن تاپ گرین، برای باقی ماندن لایه زیرین نرم و الیافی ، حاصل شود. این پوست ها پس از یک فرآیند صاف کردن و براش کردن، بافتی مخملی پیدا میکنند که لمس آن دلپذیر است.  از آنجایی که پوسته بیرونی سخت ، برداشته شده است، چرم جیر نرم، سبک و انعطاف پذیر است اما از دوام کمتری نسبت به فول گرین یا تاپ گرین برخوردار است.چرم جیر برای وسایلی مانند کفش مجلسی، کیف چرم زنانه کلاچ مورد توجه است. دوام بیشتری نسبت به بسیاری از انواع پارچه ها دارد و این چرم را برای آستر و لباس عالی می کند. با این حال، جیر  به خوبی در برابر اصطحکاک یا رطوبت ثابت نمی ماند و تغییر میکند.کمربند چرم مردانه مدل LB108 با استفاده از چرم جیر تولید شده است.

 

 

 

چرم هورس

 چرم هورس یک چرم فول گرین است که با گذشت زمان و استفاده ، بهتر و زیباتر می شود. چرم هورس به مرور زمان به جای فرسوده شدن، پتینه ایجاد می کند.

این چرم از کل پوست گاو ساخته شده است. و به غیر از مو، هیچ چیز دیگری از بین نمی رود.  تاریخچه گاوی که چرم هورس از پوست آن ساخته شده است را به راحتی می توانید از روی لکه ها و علائم روی آن تشخیص دهید.چرم هورس برخلاف نامش، از چرم اسب نیست.  به آن چرم اسب دیوانه می گویند زیرا برای زین اسب استفاده می شود.  کلمه “دیوانه” نشان دهنده صلابت آن است زیرا می تواند اسب را بدون توجه به اینکه چقدر قوی باشد نگه دارد.برای ساختن چرم هورس یک لایه ضخیم از نوع خاصی از موم روی سطح پوست گاو پس از صاف و صیقل شدن آن، اعمال می شود.موم روی الیاف چرم کار می کند تا جلوه ها و اثر های ویژه ای در شکل و ظاهر به آن بدهد. موم همچنین آن را در برابر مایعات مقاوم می کند و در نتیجه دوام آن را بهبود می بخشد.کفش چرم مردانه مدل زدات 701 نمونه ای از کاربرد چرم هورس است.

 

 

چرم فلوتر

چرم فلوتر انواع مختلفی دارد از جمله چرم گاوی و یا بزی . برای ساخت چرم فلوتر پس از گذراندن مراحل دباغی، چرم را بیست و چهار ساعت درون یک محلولی شیمیایی قرار می‌دهند تا الیاف چرم نرمتر و دارای قابلیت انعطاف بیشتری شود. در پایان چرمی که به دست می‌آید، چرمی با سطحی صاف و صیقلی است که دارای یک سری برجستگی‏‏‌های ظریفی نیز هست.

 این نوع چرم در عین اینکه دارای نرمی و لطافت خاصی است از مقاومت زیادی نیز در برابر خراش و سائیدگی برخوردار می‌باشد. با رنگ‏‏‌های مختلفی نیز قابل تولید است از جمله قهوه‌ای و مشکی.چاپ فلوتر می‌تواند از دانه‏‏‌های ریز، متوسط و یا درشت تشکیل شده باشد که این به نوع دستگاه آن بستگی دارد….به دلیل برجستگی های ملایم و ظریفی که روی چرم فلوتر حس میشود،  بیشتر برای مدل هایی مناسب هستند که راحت و غیر رسمی باشند.کاربرد چرم طبیعی فلوتر بیشتر در موارد ساخت کفش های مردانه و زنانه، کیف های مردانه و زنانه، کمربندها ، دستکش ها و روکش مبلمان ها می‌باشد.کفش رسمی مردانه واتیس 505 نمونه ای از کاربرد چرم فلوتر است.

 

 

چرم کروکودیل

چند نکته که باید در مورد چرم کروکو بدانید: اجناس چرمی با چرم تمساح لوکس‌ترین کالاهایی هستند که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

امروزه چرم تمساح یا پوست کروکودیل فقط از مزارع پرورشی برای رشد این حیوانات وحشی به دست می آید.  گونه های متداول تمساح عبارتند از: تمساح آب شیرین، تمساح آب شور ،تمساح نیل و تمساح کایمان .هر گونه ویژگی های خاص خود را دارد، بنابراین زمانی که می خواهید پوست کروکودیل بخرید، انتخاب عمدتا بستگی به نوع کالاهای چرمی تمساح دارد که می خواهید بسازید.پوست تمساح را می توان با دو نوع برش ارائه کرد:

هر چه اندازه بدن تمساح بزرگتر باشد پیرتر است و قیمت هر سانتی متر آن بالاتر خواهد بود.  بنابراین، قیمت پوست تمساح با اندازه آن به طور تصاعدی رشد می کند.

 پوست کروکودیل یکی از مرغوب ترین چرم ها به حساب می آید که معمولاً از آن برای ساخت وسایل لوکس استفاده می شود.  اکثر برندهای برتر دنیا (لوئیس ویتون، گوچی، ورساچه و غیره) از پوست کروکودیل در باکیفیت ترین اجناس خود استفاده می کنند. مانند همه کالاهای لوکس، ارزش این پوست به دلیل کمیابی، سختی فرآیندهای برنزه شدن و محدودیت های ناشی از اندازه پوست است.

 قیمت چرم تمساح با توجه به اندازه پوست به طور فزاینده ای متفاوت است.  این به دلیل زمان لازم برای رشد یک کروکودیل و هزینه های پرورش دهنده برای نگهداری یک کروکودیل بالغ است. برای داشتن و تصور از رشد یک کروکودیل می توان گفت:

 20-24 سانتی متر (1 سال پرورش)

 25-29 سانتی متر (1.5 سال پرورش)

 30-34 سانتی متر (2 سال پرورش)

 35-39 سانتی متر (2.5 سال پرورش)

 40-44 سانتی متر (3 سال پرورش)

 بیش از 45 سانتی متر (3.5 سال یا بیشتر از پرورش)

 یکی از مشکلات پرورش کروکودیل این است که به عنوان حیوانات خشن و وحشی به ندرت پیش می‌آید که بدون زخم یا علائم دیگر به بلوغ برسند، به همین دلیل است که پوست تمساح تمیز بسیار گران است.قوانین مربوط به تجارت پوست کروکودیل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.  در جامعه اروپا، پوست تمساح منحصراً وارد می‌شود زیرا شرایط آب و هوایی برای مزارع پرورش کروکودیل وجود ندارد، بنابراین پوست‌ها تابع مقررات CITES هستند.

CITES (یک کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های  وحشی در حال  انقراض جانوران و گیاهان)کنوانسیونی است که تجارت چرم های عجیب و غریب (از جمله گونه های کروکودیل) را تنظیم می کند و تضمین می کند که این تجارت به شیوه ای پایدار برای محیط زیست انجام شود.

 

 

چرم ورنی

چرم ورنی یا لاکی همانطور که میدانید به براق بودن و جذابیتشان معروف هستند. این جذابیت باعث شده که کفش هایی با چرم ورنی همیشه ترند باشند و محبوبیت ویژه ای در بین جوانان داشته باشند.

موردی که چرم ورنی را از چرم های دیگر متفاوت میکند، این است که بعد از پروسه دباغی پوست حیوان، سطح پوست حیوان به وسیله، یک لاک خاصی لعاب داده میشود.لاک ورنی علاوه بر اینکه باعث درخشش و جلای بیشتر چرم میشود همچنین یک لایه محافظت کننده بر روی چرم ایجاد میکند.به دلیل اینکه  این که چرم پوست گاو ضخامت خوبی دارد و تراکم الیاف آن بالا است بهترین کفش‌های چرم ورنی از پوست گاو تولید می‌شوند.کفش چرم مردانه نرسی 101 نمونه ای از چرم ورنی است . نوع دیگری از چرم ورنی ، چرم برانشاو نام دارد که دارای ظاهری مات تر از چرم ورنی است.

 

 

چرم اشبالت

چرم اشبالت معمولاً از چرم‌های ضخیمی مثل چرم گاو یا شتر تولید می‌شوند. چرم اشبالت از زیرترین لایه چرم ضخیم گاوی تهیه میشود . بدین صورت که چرم را لایه لایه میکنند و از زیرترین لایه ی آن اشبالت تهیه می‌کنند.چرم اشبالت دارای سطح پرزدار و مخملی است.

یکی از ویژگی های ظاهری چرم اشبالت این است که بسیار شبیه چرم جیر است با این تفاوت که چرم اشبالت پرزهای کوتاه‌تری نسبت به چرم جیر دارد.اشبالت  در صنایع کیف دوزی، چرم دوزی، کفش، مبل و صندلی و… کاربرد دارد.اشپالت  خاصیت ضد آب بودن ندارد و  اگر آب روی آن ریخته شود، سطح آن لکه هایی بوجود می آید.  بنابراین  مراقبت و حفاظت از محصولاتی که از اشپالت، نبوک و جیر تهیه شده است بسیار با اهمیت است، زیرا که در تولید آنان نمی توان مواد و محصولاتی مانند موم را بکار برد و  به شکل طبیعی خود بدون کمترین دستکاری و رنگ کاری و … باقی می مانند.اشبالت ها آسان برش میخورند، مقرون به صرفه هستند،راحت کش می آیند، بسیار نرم بوده و دارای پرز های لطیفی و بسیار منعطف هستند که براحتی به فرم دلخواه در می‌آیند و در تولید لباس و کیف مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

چرم شبرو یا الگانت

 چرم الگانت یک چرم لاکچری و باکیفیت است و  به عنوان یکی از مرغوبترین انواع چرم موجود در بازار محسوب میشود. به دلیل اینکه این چرم از تاپ گرین به دست می‌آید بسیار محکم و با کیفیت بوده و در برابر خراش مقاوم است. چرم الگانت هم  از پوست گاو و هم از پوست بز ساخته شود و دارای سطحی لطیف و کمی براق است.از نظر ظاهر یک طرف صاف و طرف دیگر پرزدار می باشد. و انعطاف پذیری بسیار مناسبی دارد.بافت این چرم ارگانیک است که با گذشت زمان به جای از ریخت افتادن و کهنه شدن،  زیباتر و جذاب تر می شود.محصولاتی مانند کیف، برخی از کفش ها، پالتو، کاپشن، کت، لباس های گران قیمت چرمی، دستکش، رومبلی و … ممکن است از این نوع چرم ساخته شده باشند.

برای تولید این چرم،  پوست های عاری از لک و زخم و اسکار جدا می کنند و پس از دباغی آن را رنگ آمیزی میکنند. در مرحله آخر به روی این چرم یک برق ملایم زده میشود که ظاهر آن را بسیار زیبا میکند.

 

 

بهترین روشی که شما میتوانید محصولات چرمی طبیعی و واقعی خریداری کنید این است که شناخت کافی از شرکت تولید کننده آن محصول چرمی  و اعتبار آن داشته باشید. گابیانی دست سازی استادانه برای شماست که همه محصولات خود را از بهترین و با کیفیت ترین چرم ها تولید میکند و میتوانید با چشم بسته به آن اعتماد کنید…

گابیانی طیف وسیعی از سلیقه های مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد. و میتوانید جنس مورد نظر خود را با بهترین چرم مناسب آن محصول تهیه کنید. قبل از اینکه سراغ یک برند خارجی چرم بروید ، این بار در تصمیم خود تردید نکنید و به گابیانی اعتماد کنید.با استفاده از محصولات تولید شده از چرم طبیعی از برند  گابیانی، شیک پوشی خود را دوچندان کنید.