مقالات

مراقب کفش هایتان باشید!آن ها شما را لو می‌دهند

مجله مد و استایل گابیانی

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به هنگام قدم زدن در خیابان گاهی به کفش عابران پیاده نگاه کرده و در عرض چندین ثانیه شخصیت صاحب کفش را در ذهن خود تحلیل می کنید. بر طبق این عادت برخی از روانشناسان دانشگاه کانزانس آمریکا تحقیقات و آزمایشاتی را بر روی عده ای از افراد انجام داده اند که نتایج جالبی در بر داشت.

به گفته کریستین کراندال، استاد روانشناسی اجتماعی و محقق در دانشگاه کانزانس: (( هیچ کس شک ندارد که حالت چهره و مدل موها می تواند  بیانگر خیلی نکات درباره‌ی  هر شخص باشد اما درباره‌ی بعضی از انواع پوشیدنی ها مثل کفش نیز می توان چنین چیزی گفت.))

تحقیقات انجام شده بر روی کفش ها نشان دهنده این است که; کفش های شما به هر سبک و مدلی که باشند، تمیز باشند یا کثیف، نو باشند یا کهنه، می توان با نگاه کردن به آن ها به شخصیت فرد پی برد. همچنین بر اساس ظاهر و مدل کفش، قیمت و رنگ نیز می توان ویژگی های احساسی افراد را بیان کرد.

مطمئناً اگر به هنگام خواندن این نوشته کفش به پا داشته باشید سریعاً به کفش خود نگاه می کنید تا به  الگوی شخصیتی خود پی ببرید، پس به سراغ شرح این آزمایش می رویم:

آزمایش جذاب محققان دانشگاه کانزاس آمریکا چه بود؟

آزمایش جذاب محققان دانشگاه کانزاس آمریکا چه بود؟

در جریان آزمایشات روانشناختی دانشگاه کانزانس، از 63 دانشجو خواسته شد تا  به208 جفت کفش مختلف نگاه کنند و ویژگی های شخصیتی صاحبان کفش را حدس بزنند!

جالب است نه؟!

به طور ناباورانه ای حدود 90 درصد از دانشجویان با نگاه کردن به کفش افراد، خصوصیات صاحبان کفش را به خوبی حدس زدند.

چه فاکتورهایی با نگاه کردن به کفش افراد قابل حدس است؟

از دانشجویان شرکت کننده در این آزمایش خواسته شد تا فاکتورهایی مثل سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی صاحبان کفش ها را حدس بزنند. از آنجایی که کفش ها شخصیت شما را لو می دهند می توان به خصوصیات شخصیتی مانند درون گرایی و برون گرایی، محافظه کار یا آزادی خواه بودن، مسئولیت پذیری و داشتن ثبات احساسی افراد را پی برد.

کریستین کرندال بعد از پایان آزمایش به این نتیجه در علم روانشناسی رسید که، اگر شخصی کفش فانتزی به پا کند یا کفش رسمی بپوشد می توان به جنبه هایی از شخصیت او دست یافت.

نتایج آزمایش :

همانطور که گفته شد حدود 90% از دانشجویان ویژگی های شخصیتی افراد را به درستی حدس زدند.  صاحبان کفش از قبل با پر کردن پرسش نامه های روانشناسی تمامی اطلاعات شخصیتی خود را ثبت کرده بودند و محققان توانستند با مراجعه به آن پرسش نامه ها، صحت حدس های دانشجویان را تایید کنند.

کفش ها چه مدلی هستند؟

در میان این 208 جفت کفش مدل های مختلفی وجود داشت که هر کدام از این مدل ها دسته بندی بنده شده و کفش ها زیر مجموعه آن قرار می گیرند.

A: کفش های ساقدار

Ankle boots

افراد سرد و بی احساس

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل بیشتری برای پوشیدن کفش های ساقدار دارید، می توان گفت که تیپ شخصیتی شما درونگرا می باشد. افراد علاقه مند به پوشیدن کفش های ساقدار، منزوی هستند، تلاش نمی کنند مورد قبول دیگران باشند، حس وظیفه شناسی خود را نشان نمی دهند، می توان گفت ثبات عاطفی ندارند و یا به ندرت در آن ها دیده می شود و در پایان روحیه جنگجویی و تهاجمی دارند.

 

به گفته دکتر کراندال: (( اگر فردی از پوشیدن کفش های ساقدار تبعیت کند یعنی تمایل دارد بعضی از قوانین معمول را در هم شکند.))

B: کفش های مُد روز

Fashionable shoes

افراد فراری از کارگروهی

طبیعتا افرادی که از مد روز پیروی می کنند بیشتر مواقع کفش های مد و ترند می پوشند. حدس زدن اینکه همچین افرادی از قشر مرفح جامعه با درآمد بالا هستند کار ساده ای است. پس افرادی که  از درآمد بالایی برخوردار هستند، به ظاهر خود بسیار اهمیت می دهند و نسبتاً مغرور هستند کفش های مد روز به پا می کنند. 3 خصوصیت بارز می توان برای این افراد در نظر گرفت:

  • از جمع و صمیمیت کناره گیری می کنند
  • به خودشان علاقه ندارند
  • وظیفه شناسی بشدت زیادی در رابطه با هر موضوعی دارند

C: کفش های شاد و رنگی

Happy and colorful shoes

انسان های شاد و اکتیو

طبق مطالعه و تحقیقات پژوهشگران حوزه روانشناختی شخصیت هایی که از کفش رنگی استفاده می کنند، ثبات احساسی بیشتری دارند، استرس خود را پنهان کرده و باعث اضطراب دیگران نمی شوند، تیپ شخصیتی آن ها برون گراست و در همه عرصه ها و امور روزمره با نشاط فعالیت می کنند. البته پوشیدن کفش های رنگی الزاماً دلیلی بر خوشحال بودن فرد نیست اما می تواند در داشتن روحیه خوب تاثیرگذار باشد.

D: کفش های کلاسیک

CLASSIC SHOES

  • سرد مزاج
  • ثبات شخصیتی بالا
  • وظیفه شناس و مسئولیت پذیر

از خصوصیت های بارز افرادی است که خیلی به کفش های خود وفادار هستند و تا زمانی که کفش کارآیی خود را از دست نداده همچنان از آن استفاده می کنند. این دسته از افراد هم در زمره برون گراها قرار می گیرند اما می توان روی حس وظیفه شناسی آن ها بشدت حساب باز کرد.

E: کفش کاربردی

 (شخصیت موافق)

 

عده ی دیگری هم با انتخاب کفش های مقرون بصرفه و کاربردی شخصیت خود را بروز می دهند.

افرادی که کفش های مناسب به پا می کنند، شخصیتی سازگار دارند، تواضع، بخشندگی و دوستی از خصوصیات شخصیتی این دسته از افراد می باشد، که گاهاً استرس و اضطراب زیادی را متحمل می شوند.

حقایق و اشتباهات در مورد شخصیت شناسی از روی کفش:

 دانشجویان شرکت‌کننده در آزمایش کانزاس به میزان خیلی کمی مرتکب خطا هم شده بودند، برای مثال :

  • کفش‌های رنگارنگ و رنگ روشن لزوماً متعلق به افراد خوشحال و راضی نبودند
  • کفش های جذاب و شیک در شرایط خوب لزوماً متعلق به افراد وظیفه شناس و یا مدیران نبود.
  • کفش های کهنه لزوماً متعلق به یک شخص لیبرال و برونگرا نبود

 و همچنین حقایقی همانند:

  • زنان نیز تمایل به پوشیدن کفش های گران قیمت و مارک دار نسبت به مردان دارند
  • افرادی که کفش‌های فرسوده به پا می کنند بیشتر برون‌گرا هستند.
  • کفش های روکش بلند نیز با وظیفه شناس بودن مرتبط هستند.

بعد از خواندن این نوشته از آزمایش محققان دانشگاه کانزاس به این امر پی بردیم که:

 میزان درآمد افراد، موقعیت اجتماعی و سطح اضطراب افراد را می توان  با نگاه کردن به کفش آن ها قضاوت کرد بنابراین کفش ها، سرنخ های غیر کلامی شخصیت یک فرد هستند و می توانند پیامهای نمادینی را به دیگران منتقل کنند. حال اگر تمایل دارید در جمع دوستان همیشه بدرخشید و به سلامت پاهای خود اهمیت می دهید، از دست بندی کفش های متنوع مجموعه چرم گابیانی دیدن فرمایید.