مقالات

چرم کراست چیست؟

چرم کراست چیست ؟

چرم کراست اصطلاحا به چرمی اطلاق می شود که پس از دباغی خشک شده، اما هنوز رنگ آمیزی  روی آن صورت نگرفته است و ظرفیت اجرای هر گونه کار نظیر انواع چاپ و رنگ بر روی چرم را دارد.به صورت بسیار مختصر و مفید اینکه پوست خام حیواناتی نظیر، گاو گوسفند، بز و …..که به سالامبور معروف است، با استفاده از مواد شیمیایی، ابتدا تبدیل به «وت بلو» میشود و سپس تحت شرایط خاص دمایی و اعمال مواد شیمیایی مختلف و اجرای مراحل فیزیکی، وت بلو به «کراست» تبدیل میشود. در نهایت، این کراست است که با طی مراحلی به «چرم» تبدیل میشود.

 

به طور کلی هر بافت چرمی ای که پروسه دباغی شدن را گذرانده باشد و به مرحله رنگ آمیزی رسیده باشد چرم کراست نامیده می شود . غالبا چرم کراست خاکستری رنگ است ولی بنا به سلیقه و تقاضا و نیاز مصرف کنندگان، رنگ های متفاوت و متنوعی در این مرحله به خود میگیرند.نقاشان میتوانند بر روی پوست چرم کراست تصاویر جذاب و شگفت انگیزی خلق کنند.

در لاین سفارشی دوزی و شخصی سازی برند چرم گابیانی محصولاتی نظیر کفش چرم مردانه ، کفش چرم زنانه ، کیف اداری مردانه و زنانه و انواع کمربند ها قابلیت دست رنگ شدن به رنگ دلخواه را دارا هستند برای اطلاعات بیشتر به صفحه سفارشی دوزی مراجعه کنید.

 

همانطور که قبلاً در قسمت انواع چرم صحبت کردیم ، به طور کلی پوست حیوانات دارای سه بخش مهم است. در پروسه های مختلف دباغی و فرآوری چرم ،لایه ای از آن را که شامل گوشت و چربی حیوان است را جدا میکنند.سپس بسته به نوع چرم نهایی که مدنظرمان است ، روی دو لایه دیگر فرایند های خاصی انجام میشود. با توجه به اینکه در هر مرحله از چه ماده ای استفاده شود، نتیجه نهایی و نوع چرم تولیدی متفاوت خواهد بود. انواع چرم طبیعی بر اساس نوع دباغی متفاوت است . دباغی شدن چرم با استفاده از انواع مختلف مواد صورت میپذیرد که عبارتند از :

 

✓ چرم دباغی شده با کروم که به کراست کروم معروف است.
✓چرم دباغی شده با مواد گیاهی که به عنوان کراست گیاهی شناخته می شود.
✓ چرم دباغی شده با زاج سفید
✓چرم دباغی شده با فرمالدئیدها
✓چرم دباغی شده با روغنهای گیاهی و حیوانی

 

بسته به نوع دباغی براساس استفاده از هر ماده نوع چرم تولیدی متفاوت خواهد بود.کراست کردن هم در واقع بخشی از مراحل تولید چرم است.مراحل اصلی در فرآیند تولید چرم عبارتند از :

 

_مرحله آماده سازی
_ مرحله دباغی کردن
_مرحله کراست کردن
_ مرحله کار یا پوشش روی سطح چرم

 

کراست شدن زمانی است که پوست نازک، دباغی و روغن کاری مجدد می شود. اغلب فرآیند رنگسازی در کراست کردن گنجانده میشود. همچنین، بخشی از فرآیند کراست کردن شامل خشک شدن و نرم شدن است. کراست کردن بسته به نوع چرم ممکن است شامل مراحل زیر باشد

 

  1.  تقسیم پوست و کم کردن ضخامت: پوست به یک یا چند لایه افقی تقسیم می شود.
  2. خنثی سازی: pH چرم تنظیم می شود.
  3.  برنزه شدن مجدد: برنزه شدن اضافی خواصی را برای چرم ایجاد می کند.
     مرحله ای که چرم در ظرف رنگ قرار میگیرد.
  4.  تثبیت: مواد شیمیایی پیوند می خورند یا از الیاف چرم حذف می شوند.
  5.  سفید کردن: رنگ چرم روشن می شود.
  6.  چاشنی و پر کردن: چربی ها، روغن ها و موم ها بین الیاف اضافه می شوند تا چرم نرم شود.
  7. اصلاح: چرم با استفاده از دستگاهی نازک می شود و الیاف چرم از قسمت گوشتی برش می خورد.
  8.  خیس کردن و حالت دهی: چرم باید بسته به مراحل کاری زیر دوباره هیدراته(آبرسانی یا آبدیده) شود.
  9. سامیینگ: آب از چرم خارج می شود.
  10.  خشک کردن: چرم باید با هر میزان رطوبتی که دارد خشک شود.
  11.  پر کردن: مواد شیمیایی به آن اضافه می شود تا چرم سخت تر و سنگین تر شود.
  12. جداسازی: تانن های ثابت شده سطحی(همان مواد شیمیایی که اضافه بر روی سطح باقی مانده) حذف می شوند.
  13.  نرم شدن: نرم شدن چرم با غلت خوردن و روی هم چیده شدن
  14.  سایش: ساییدگی سطح چرم برای کاهش عیوب چرم یا دانه

 

به طور خلاصه و با مفهوم بسیار ساده تر مراحل تبدیل پوست به چرم شامل:خیساندن پوست، آهک زنی و موگیری، آبکشی و آبگیری، پاکسازی پوست از گوشت و چربی، چربی زدایی و استفاده از مواد دباغی، برش به هدف تهیه ضخامت مطلوب ،رنگرزی و روغنکاری میباشد.البته محصولی که طبق مراحل بالا تولید میشود، آمادگی تبدیل شدن به انواع چرم را دارد، ولیکن بعضی تولید کنندگان چرم به منظور افزایش کیفیت چرم تولیدی خود، فرآیندهای اضافی دیگری در دست اجرا دارند.

 

چرم کراست گاوی

بسیار مهم است که چرم کراست قرار است به چه محصولی تبدیل شود.مثلا اگر از چرم کراست گاوی استفاده میکنیم باید توجه داشته باشیم که این نوع چرم مانند چرم فینیش آن دارای ضخامت است پس اینکه برای تولید چه محصولی میخواهد استفاده شود حائز اهمیت است.

 

از کاربردهای چرم کراست گاوی میتوان به چند مورد اشاره کرد:
۱_ نقاشی بر روی چرم.
۲_ ساخت لوازم و آلات موسیقی سنتی جنوبی مثل دمام.
۳_ تولید انواع محصولات نظیر کیف و کفش .
۴_ برای حکاکی و نقاشی و نگارگری 

 

یکی از مسائل مهم در مورد چرمهای کراست، میزان کیفیت و درجه یک بودن آنهاست.به دلیل اینکه در صورت مرغوب بودن ،محصولی هم که از آنها تهیه می شود صددرصد باکیفیت و مناسب خواهد بود.چرم گاوی را میتوان به عنوان یکی از گزینه های اصلی در تولید محصولات چرمی برگزید چرا که دارای ضخامت بالایی بوده و در تولید محصولات درجه یک چرمی کاربرد دارد.این ضخامت و دوام و طول عمر چرم های گاوی است که آنها را به عنوان انتخاب اصلی در صنایع تولیدی برمی گزینند.

 

قیمت چرم کراست:

 

چرم کراست باکیفیت عمدتا از چرم گاو یا بز تهیه می شود.قیمت این نوع چرم ها به اندازه آنها که فوت نام دارد تعیین شده و بر این اساس قیمت آن رقم ثابتی نیست.از دیگر ویژگی های چرم کراست آن است که در سایز های مختلف قابل تهیه است. واحد اندازه گیری چرم فوت است که هر فوت قیمت خاص خود را دارد و برای گونه های مختلف چرم طبیعی کراست قیمت گذاری متفاوتی صورت می گیرد.نوع نژاد گاوی که از آن چرم تهیه می شود نقش مهمی در کیفیت ساخت کراست آن دارد. هر چه کیفیت کراست بهتر و مرغوبتر باشه به طبع قیمت آن بالاتر است.

 

چرم کراست بزی

چرم کراست بزی نیز مانند کراست گاوی دارای کیفیت و ضخامت قابل ‌قبولی است و به منظورهای مختلفی استفاده میشود. چرم کراست بزی در طیف مختلفی از رنگ ها و با ضخامت عالی و کیفیت و قیمت مناسب ارایه میشوند.چرم کراست بزی داری یک سری ویژگی های منحصر به فردی می‌باشد که باعث تمایز آن از سایر چرم های موجود در بازار شده است. چرم بزی دارای مصارف مختلفی است. چرم بزی در ساخت انواع پوشاک از قبیل کیف، کفش، ساعت، دستبند و غیره مورد استفاده قرار می ‌گیرد .از جمله ویژگی های بارز چرم کراست بزی عبارتند از:

 

۱_تراکم چرم کراست بزی است که در حد متوسط است که تراکم الیافی آن بین چرم گاوی و گوسفندی قرار میگیرد. یعنی در واقع تراکم الیاف کمتری نسبت به چرم گاوی دارد و تراکم الیاف بیشتری نسبت به چرم گوسفندی است.

 

۲_مقاومت بالای چرم کراست بزی دلیل استفاده وسیع از چرم کراست بزی در صنایع و تولیدات مختلف مقاومت بالای آن است که در برابر عوامل مختلف شیمیایی و فیزیکی ، تحمل بالایی از خود نشان میدهد. و به خاطر این ویژگی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

 

شایان ذکر است که در چرم کراست بزی محل رویش مو بر روی آن به راحتی قابل مشاهده است که این خصوصیت نیز باعث تفاوت محسوس آن با سایر چرم های موجود میباشد و همین خصوصیت نیز به تشخیص این چرم از چرم گاوی و گوسفندی کمک قابل توجهی میکند.

 

چرم شترمرغ کراست

از مشخصات بارز چرم شتر مرغ کراست،زیبایی خاص آن،مقاومت، لطافت و استحکام آن است.یک چربی طبیعی که در پوست شتر مرغ وجود دارد دلیل لطافت، انعطاف پذیری و مقاومت بهتر در برابر خشکی و ترک خوردگی آن نسبت به سایر چرم ها است. از جمله روش های دباغی پوست شتر مرغ، روش گیاهی، آلدهیدی و کرومی است.یکی دیگر از زیبایی های چرم کراست شتر مرغ به علت نقاط برجسته که نقاط رویش پر بروی سطح پوست شتر مرغ است که جذابیت خاصی به این چرم بخشیده است.همچنین چرم شتر مرغ به عنوان یک محصول لوکس در بازار های جهانی بر شمرده میشود.

 

از جمله محصولات متعددی که از چرم شتر مرغ تولید میشود عبارتند از : کت، پالتو ،کفش و پوتین و چکمه ،انواع کیف های دستی و پولی ، کمربند.بعضا به دلیل لطافت و ظرافت خاص این چرم در تولید لوازم جانبی خودرو شامل روکش صندلی، روکش فرمان و…..نیز استفاده شده است.قیمت هر فوت چرم شترمرغ کراست با در نظر گرفتن کیفیت و اندازه آن مشخص می شود. قیمت چرم کراست شتر مرغ معمولا توسط  تولید کنندگان آن تعیین میشود که بر اساس فوتاژ آن چرم است.چون اندازه چرم باید به طور دقیق تعیین شود تا خریداران و فروشندگان بتوانند با توجه به اندازه خرید و فروش کنند.از جمله مواردی،که در خرید چرم کراست شتر مرغ باید به آن دقت شود که در قیمت آن هم تاثیر مستقیم دارد مثل:کیفیت، اندازه،کراست بودن( طبیعی بودن) یا رنگی بودن چرم ،نوع دباغی،ضخامت،سن پرنده، خطوط برش،پارگی ها.

 

برند چرم گابیانی بخشی از تولیدات خود را به محصولات ساخته شده با چرم کراست اختصاص داده است که با امکان دست رنگ شدن به رنگ دلخواه قابلیت سفارشی سازی را داراست برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه سفارشی دوزی مراجعه کنید.