مقالات

معرفی انواع کفش های مردانه که تاکنون نمی شناختید !

آقایان ساده هستند و دوست دارند تا جایی که ممکن است همه چیز ساده و بدون پیچیدگی باشد - به خصوص وقتی صحبت از کمد لباس شان می شود.هم چنین برای آقایان هر چیزی که کفش کتانی یا صندل نباشد، در دسته‌بندی  «کفش‌های مجلسی» طبقه‌بندی می‌شود. ولی به این سادگی ها هم نیست.وقتی صحبت از انواع مختلف کفش های مردانه می شود، در واقع یک سلسله مراتب وجود دارد. به بیان دیگر: همه انواع کفش های مجلسی یکسان ساخته نمی شوند.

در کنار اینکه سلامت پا و انتخاب کفش مناسب امر مهمی است، ظاهر و زیبایی یک کفش نیز برای آقایان شیک پوش و خوش سلیقه، بسیار با اهمیت است.آشنایی با انواع کفش مردانه برای این افراد ضروری به نظر می‌رسد تا بتوانند کفش مناسب را با لباس خود هماهنگ کنند و با استایل مناسب جذابتر به نظر برسند.گزینه ای که در تیپ آقایان بسیار به چشم میاید، کفش آنهاست.بعد از خواندن این مقاله دیگر میدانید که هر کفشی را در چه موقعیت و با چه لباس و سبکی بپوشید.

گابیانی اینجاست تا تفاوت‌های بین آکسفورد و دربی، بند دار و انواع دیگر کفش‌های مجلسی مردانه را به آقایان نشان دهد....و آنها را با شیک ترین مدل های کفش مردانه آشنا کند، تا بهترین انتخاب را برای هماهنگ کردن کفش های خود با لباس خود، داشته باشند.

1. آکسفورد

کفش رسمی مردانه آکسفورد ، از شناخته‌شده‌ترین نوع کفش رسمی مردانه می باشد که بسیار محبوب و شیک است.آکسفورد یک کفش رسمی بند دار است که با نام دستک زیر نیز شناخته میشود . دستک زیر به این معنی است که لبه ها در بالای کفش جایی که محل قرارگرفتن بند ها است زیر رویه یا قسمت جلویی کفش دوخته می شود و حرکت فلپ یا زبانه را محدود می کند. به همین علت آکسفورد جز رسمی ترین کفش های دنیا شناخته می‌شود، اما می‌توان آن‌ها را در موقعیت های  غیررسمی با کت و شلوار تجاری یا کاری نیز پوشید. در ایران معمولا این کفش را "دستک زیر" می نامند.
وجه تسمیه آن استفاده رایج دانشجویان دانشگاه آکسفورد از این مدل کفش است.

اما این کفش برای اولین بار در سال های 1800 میلادی در آمریکای شمالی ظهور پیدا کرد و بسیار محبوب شد.

 

2. دربی

کفش رسمی مردانه دربی  از متداولترین نوع کفش های رسمی مردانه است. که داری رسمیت کمتری نسبت به کفش آکسفورد است. طراحی ساده تر و دستک های آزاد کفش رسمی مردانه دربی ، آن را متفاوت از آکسفورد میکند. دربی به جای داشتن یک سیستم دستک زیر مانند آکسفورد، دارای یک سیستم دستک رو است که لبه ها یا دستک های آن در رویِ رویه دوخته شده است. این سبک دوخت باعث می شود که دستک ها یا زبانه ها قابلیت حرکت داشته باشند و زمانی که کفش بند می شود به نظر می رسد که به چندین بخش تقسیم شده است.
اگرچه دربی را می‌توان در محیط‌های رسمی پوشید، اما غیررسمی‌تر از آکسفورد است و می‌تواند ظاهری راحت‌تر و کاربردی‌تر داشته باشد و به راحتی با هر کت و شلواری ست می‌شود.

 

2.1 بلوچر

در ایالات متحده، دربی و بلوچر اغلب به جای یکدیگر برای توصیف سبک دستک رو به کار میروند، اما در واقع دو نوع کفش مردانه هستن که با هم اندکی تفاوت دارند.کفش مردانه بلوچر مانند کفش دربی است اما با جزییات کمتر.به بیان دیگر ،دربی از دوخته شدن دو یا چند بخش به یکدیگر تولید میشود اما کفش بلوچر از یک تکه چرم یکپارچه ( بدون برش) به همراه دستک های کفش ساخته می شود.

 

3. بروگ یا بروژ

کفش‌های بروژ سبکی از کفش های آکسفورد، بلوچر یا لوفر هستند که میتوانند در تمامی دسته بندی های کفش های مردانه قرار بگیرند .این کفش ها که با سوراخ های بزرگ و کوچک تزئین شده اند قابلیت ست شدن با جین و با کت و شلوار را دارند. 

 

 

5.اسنیکر

کفش راحتی اسنیکر در واقع همان کفش ورزشی، کفش باشگاه، کفش دویدن یا کفش تمرین است.انواع مختلفی از اسنیکر وجود دارد که هر کدام مناسب با شرایط ورزش یا فعالیت مورد نظر طراحی میشوند.بیشتر به صورت روزمره استفاده میشوند و از جمله کفش های محبوب بین افراد هستند.

6.بوت و نیم بوت

  • نیم بوت چلسی

بوت و نیم بوت مردانه چلسی به یکی از انواع بوت های مجلسی محبوب تبدیل شده است. بوت های چلسی به علت طراحی خاص جزو رسمی ترین بوت ها محسوب شده و با انواع شلوار جین یا کت و شلوار ست میشود. این نوع بوت بدون بند ، بسیار راحت و ساق بلند و مناسب فصل زمستان است . بوت و نیم بوت چلسی را میتوانید با هر لباس، چه رسمی و چه غیر رسمی ست کنید.

  •  بوت چوکا
    چوکاها یک نیم بوت به سبک دربی (  دستک رو ) هستد. معمولاً از پوست گوساله یا جیر ساخته می‌شوند. بلندی ساق آن، کوتاهتر از چلسی است. و برای موقعیت های راحت و نیمه رسمی طراحی شده است.
    هم با شلوار پارچه ای ، هم کت و شلوار و هم جین ست میشود.در مدل سنتی آن بیشتر از چرم استفاده میشود ولی جنس رایج آن، جیر است.
  •  چکمه صحرا

بوت های صحرایی نوعی چوکا هستند، اما بوت های چوکا همیشه بوت های صحرایی نیستند. بوت های صحرا برگرفته از بوت های جیر قهوه‌ای روشنی است که سربازان بریتانیایی در طول مبارزات بیابانی در جنگ جهانی دوم می‌پوشیدند. اگرچه از نظر سبک بسیار شبیه به چوکا است، اما تفاوت بین بوت های صحرایی و چوکا در آرایش زیره ی آنهاست. بوت های صحرا دارای زیره لاستیکی هستند.

7.مانک یا مانک دوگانه یا مانک استرپ

سبک Monk Strap به هر کفشی گفته می شود که به جای بند یا یراق ، از سگک برای محکم کردن پا در کفش استفاده می کند. هنگامی که در طراحی آن از دو سگک استفاده می شود ، به آن دوبل مانک استرپ می گویند. کفش بسیار شیک و خاص و نسبتا رسمی است که از محل کار گرفته تا مهمانی میشود از آن استفاده کرد. از نظر رسمی بودن بین آکسفورد و دربی، قرار میگیرد. یعنی از دربی رسمی تر است ولی آکسفورد از آن رسمی تر است.از رنگ و طرح سگک این کفش میشود در ست کردن سگک کمربند، ساعت مچی و دکمه سر آستین استفاده کنید.

برند چرم گابیانی با در نظر گرفتن تمامی ابعاد و سلیقه ها طیف گسترده ای از انواع کفش چرم مردانه را تولید و عرضه میکند

4. لوفر

کفش راحتی مردانه لوفر ، از مدلی به نام موکاسین ها الهام گرفته شده است. لوفر ها در انواع مختلفی نظیر (منگوله دار، پنی لوفر، بند راهبان و غیره) ساخته می‌شود. ویژگی منحصر به فرد آن پاشنه کوتاه و رویه بلند و بدون بند آن است.صرف نظر از سبک، وقتی صحبت از انواع مختلف کفش های مردانه می شود، به طور کلی کفش های لوفر به عنوان غیر رسمی ترین کفش های مردانه در نظر گرفته می شوند.شما می توانید یک جفت کفش لوفر را برای یک موقعیت غیر رسمی با شلوار جین یا مدل های محدودی مانند نرسی 101 را برای یک موقعیت رسمی با یک کت و شلوار ست کنید، اما دقت کنید اغلب لوفرها مناسب موقعیت های رسمی و اداری نیستند.اما به طور کلی کارشناسان استایل گابیانی کفش های لوفر را برای پوشیدن در موقعیت های رسمی و اداری توصیه نمی کنند.

لوفر به بیان ساده تر، کفش راحتی ای است که طرفداران زیادی دارد،بدون بند و سبک است و تقریبا مناسب هر مکانی بوده و با انواع پوشش ها می‌توان آن را هماهنگ کرد.