مقالات

آشنایی با انواع زیره کفش و ویژگی آنها

اگر پاهای خود را دوست دارید و به سلامت آنها اهمیت میدهید،احتمالا جمله معروف پا قلب دوم شما است هم زیاد شنیده اید ، میدانید که پا بسیار اهمیت دارد و اینکه چه کفشی به پا میکنید، بر سلامت جسم شما تاثیر بسزایی دارد.امروزه افراد آگاه، بیشتر از اینکه به زیبایی کفش اهمیت دهند، نگران سلامتی خود هستند. ولی میتوان کفشی انتخاب کرد که در کنار زیبایی و به روز بودن، سلامت پا را نیز به همراه داشته باشد.


انتخاب یک کفش با زیره مناسب می‌تواند فشاری که در هنگام پیاده روی و راه رفتن های طولانی در پا ایجاد میشود را کاهش دهد.اهمیت دادن به پا و انتخاب کفش مناسب از آنجایی بیشتر نمایان میشود که ؛ به مرور و با افزایش سن افراد، درد و علائم اولیه بیماری هایی نظیر دیابت، ناراحتی قلبی، زانو درد ، کمر درد و واریس و …..اکثرا در پاها نمود پیدا می کند.


اینکه پا قلب دوم محسوب میشود پر بیراه نیست؛ به دلیل اینکه در عضلات پشت پا، دریچه ای قرار دارد، که پمپاژ مجدد خون را مثل قلب انجام میدهد.


قلب دوم در فشار طولانی مدت و آزار دهنده از تپش می افتد و این فشار می‌تواند از سوی یک کفش نامناسب با کفی یا زیره غیر استاندارد وارد شود.
بیایید و به پاهایتان لطفی کنید و با انتخاب کفی و زیره  مناسب برای کفش تان ، آسایش آنها را حتی در سخت ترین شرایط جاده ای و آب و هوایی فراهم کنید.

کفش بدون زیره مناسب می تواند ضرری بیشتر از پای برهنه برساند، بنابراین، زیره ها یکی از بخش های اصلی کفش ها هستند. در واقع هیچ کفشی بدون زیره کامل نیست.زیره کفش به دلیل اینکه با بیرون در ارتباط است و با سطح زمین برخورد می‌کند، اگر درست و مناسب و بادوام انتخاب شود، هم از آسیب رساندن به پاهای شما جلوگیری میکند و هم راحتی پا شما را تضمین میکند و هم بر عمر و دوام یک کفش می افزاید.شما باید قبل از خرید کفش های خود در مورد جزئیات آنها بدانید زیرا کفشی که زیره خوبی نداشته باشد باعث آسیب به پاهای شما می شود.

اکثر مردم هنگام خرید کفش به زیره کفش دقت نمی کنند. اگرچه امروزه تولیدکنندگان کفش اطمینان می‌دهند که همه زیره‌ها تا حدی راحتی و استحکام دارند ولی چند نوع رایج از زیره‌ها وجود دارد که قبل از  اینکه کفش بعدی خود را بخرید، باید در مورد آنها بدانید.گابیانی، دست سازی استادانه برای شماست و بهترین زیره های کفش را به شما ارائه میدهد.با انتخاب یک زیره مناسب برای کفشتان از برند گابیانی، مراقب پاهایتان باشید و همچنان استوار به راه رفتن ادامه دهید.

در انتخاب یک کفش، چند مورد بسیار حائز اهمیت است:

قالب کفش ، رویه یا پستایی کفش، زیره کفش و کیفیت متریال به کار رفته در آن. در این مقاله به بررسی انواع زیره کفش به کار رفته در برند گابیانی اشاره میکنیم.ما به شما بهترین زیره های کفش را ارائه می‌دهیم، تا در کنار زیبایی و به روز بودن، سلامت پای شما را تضمین کنیم.زیره ها انواع مختلفی دارند و هر کدام  بنابر شرایط، کاربرد خاص خود را دارند.

 

 

 

۱- زیره چرم

اعتقاد بر این است که اگر به درستی از زیره های چرمی نگهداری شود، از بین تمام زیره ها بادوام تر است یعنی آسیب پذیر بودن زیره چرمی با نگهداری صحیح به حداقل ممکن کاهش می یابد. هم چنین به دلیل اینکه زیره کفش چرم قابلیت تبدیل شدن به هر شکل فرم پایی را دارد می تواند جزو طبی ترین و بهترین نوع زیره کفش به شمار آید. 

زیره های چرم همچنین قابلیت تنفس دارند که پایتان در آن عرق نمی کند و باعث جلوگیری از مشکلات پوستی و قارچی در پاهای شما می شود . هم چنین بیشتر برای فصول گرم سال مناسب هستند و برای فصول سرد به دلیل آسیب پذیری زیره توسط آب ،رطوبت و سرمای هوا چندان توصیه نمی‌شوند. البته برند چرم گابیانی با طراحی و تعبیه کردن یک لایه رابر بر روی زیره های چرم بوت های چرم مردانه خود این مشکل را حل کرده است و شما همچنان می توانید با اطمینان خاطر از بوت های چرم مردانه گابیانی در باران استفاده کنید. این زیره ها چون ظاهر بسیار شیکی به کفش میدهند طرفداران زیادی دارد ولی باید قیمت بالای آن نسبت به سایر زیره ها را نیز متذکر شد.

 

 

 

2-زیره TPU

پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) یک ترموپلاستیک الاستومری بر پایه پلی اورتان است .نوع جدیدی از مواد است که برای محیط زیست مضر نیست و به همین علت پس از زیره های چرم بیشترین استفاده را در کفش های گابیانی دارد. زیره کفش تی پی یو یک ماده پلیمری خطی است که از دی ایزوسیانات، پلیول ماکرومولکولی و گسترش دهنده زنجیره تشکیل شده است. کاملا شفاف است و خاصیت ارتجاعی آن عالی  است قدرت اصطکاک بالا و سایش بسیار کمی دارد. TPU مقاوم در برابر شعله بدون هالوژن است همچنین می تواند جایگزین PVC نرم شود تا الزامات حفاظت از محیط زیست را بیشتر برآورده کند.این نوع زیره کفش اغلب در کفش های سافت بال، کفش های بیسبال، کفش های گلف، کفش های فوتبال، کفش های زنانه، بوت های اسکی، بوت های ایمنی و اکثر کفش های اسپرت و کژوال گابیانی زیره های باکیفیت استفاده می شود.

مزایا و معایب زیره کفش TPU

 مزایا:

  1.  این کفش دارای مقاومت در برابر سایش  خمش، به ویژه در برابر سایش است.
  2. مقاومت در برابر روغن، آب و کپک.
  3. ظاهر خوب

 معایب:

  1. در نفوذپذیری هوا سخت تر، سنگین تر و ضعیف تر است.
  2. مقاومت در برابر حرارت، در برابر آب گرم و فشار ضعیف است.

 

 

۳- زیره رابر یا لاستیکی

این زیره ها از لاستیک آلی(ارگانیک) ساخته شده اند که انعطاف پذیر، ضد آب و ماندگار هستند.  آنها می توانند سایش روزانه را تحمل کنند و برای استفاده روزانه ایده آل هستند.  بعلاوه، می توان آنها را متناسب با سبک های مختلف کفش – از کفش های رسمی گرفته تا لوفر ها و بوت های پیاده روی، طراحی کرد.

زیره کفش رابر بهترین جایگزین برای زیره های چرمی است و تقریباً به اندازه همتایان چرمی خود بادوام است.

‌ بهترین چیز در مورد زیره های لاستیکی این است که در برابر آب مقاوم هستند، بنابراین می توانید بدون هیچ ترسی آنها را بپوشید، حتی اگر کار شما برای ساعات طولانی با آب باشد.بیشتر در چکمه های کار، کفش های پیاده روی و کفش های زمستانی استفاده می شود. 

تنها نقطه ضعف زیره های لاستیکی این است که در صورت سایش زیاد در مدت زمان طولانی مستعد ترک خوردن هستند.زیره کفش لاستیکی می‌تواند از لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی برای تولیدکنندگان کفش ساخته شود.  از آنجایی که لاستیک یک ترکیب پلیمری ست، زیره کفش دارای خاصیت ارتجاعی و مقاومت در برابر سایش است.  بنابراین، می تواند چندین خمش، کشش و فشرده سازی را بدون هیچ آسیبی تحمل کند و راحتی و سرعت واکنش را بهبود بخشد.  ضمناً این زیره کفش دارای مقاومت اسیدی و قلیایی نیز می باشد که برای  روزهای بارانی مناسب است.

 کفش‌های دارای زیره لاستیکی نسبت به سایر زیره ها معمولاً سنگین هستند اما کیفیت خوبی دارند. این زیره ها معمولا در کفش های نظامی و کوهنوردی استفاده می شوند و استحکام مقاومت سایشی خوبی دارد.

 

 

 

 

۴-زیره (EVA)

نام کامل EVA «اتیلن وینیل استات» است که نوعی ماده پلیمری است.  تولید کنندگان کفش، کف کفش های ساخته شده از EVA را  به دلیل سبک بودن آنها معمولاً  برای کفش های مخصوص دویدن، پیاده روی و در کفش های معمولی و راحتی استفاده می کنند. زیره کفش EVA دارای کشش و مقاومت کششی بالا، چقرمگی بالا، و مقاومت خوب در برابر ضربه است.  علاوه بر این دارای ساختار سوراخ حباب بسته نیز می‌باشد که مقاوم در برابر رطوبت، ضد آب و مقاوم در برابر خوردگی شیمیایی آب دریا، گریس، اسید، قلیا و غیره است.

مزایا و معایب زیره کفش EVA

 مزایا:

  1.  انعطاف پذیری خوب، حتی در دمای زیر صفر درجه، و به راحتی دچار جمع شوندگی و بد شکلی نمی شود.
  2. ثبات شیمیایی خوب، ضد پیری و مقاومت در برابر ازن، و فاقد سمیت است.
  3.  وزن سبک و آسان برای پردازش.
  4.  دارای رنگ‌بندی عالی، مقاومت خوب در برابر سرما  و مناسب برای انواع آب و هوا.

 معایب:

  1.   جذب آب به سرعت و به راحتی کثیف شدن
  2. مناسب برای حفاظت از محیط زیست نیست.یعنی برای محیط زیست مضر است و به راحتی تجزیه نمیشود.
  3. مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر روغن و مقاوم در برابر تاشوندگی نیست.
  4. مقاومت دربرابر فشار بسیار ضعیف است و کف کفش ها اغلب به راحتی تغییر شکل می دهند و پس از فشرده سازی به راحتی قابل برگشت نیستند.

   از آنجایی که در دماهای مختلف تغییر شکل می دهند، معمولا با لاستیک و TPU ترکیب می شوند تا از تغییر شکل جلوگیری شود. 

 

 

 

 

5- زیره ترمو

زیره ترمو، ترکیبی از مواد پی وی سی با  مواد پلی اورتان ترمو پلاستیک (TPU) میباشد که از  این ترکیب  یک زیره جدید  با انعطاف پذیری بالاتر و مقاومت بهتر در برابر سایش حاصل میشود.  این زیره عایق حرارت می‌باشد و برای  تابستان و زمستان مناسب است. وزن سبکی دارد و برای استفاده روزمره گزینه خوبی است و مقاومت خوبی در برابر لغزش و سایش دارد. این زیره ی با کیفیت مستعد ترک خوردن نیست و روی سطوح لغزنده ، سختی و اصطکاک خوبی از خود نشان میدهد و سر نمی‌خورد و قابلیت کشسانی خوبی دارد.

 

۶-زیره دو دانسیته یا(EVA_TPU)

زیره دو دانسیته،به کمک دو مرحله تزریق مواد اولیه ساخته میشود. بار اول بخشی از زیره ساخته میشود و بار دوم، بخش دیگر زیره کامل میشود. این زیره از جنس های مختلفی ساخته میشود مثلا ترکیبTpu و Pu, یا Puو Rubber یا Puو Pu یا EVA_TPU و …..

این زیره دو دانسیته برای ساخت انواع کفش ایمنی بوت های چرم مردانه مناسب است. 

 

 

 

در نهایت اگر میخواهید خاص و جذاب باشید،حتما زیره کفش چرمی گابیانی را به عنوان اولین گزینه خود انتخاب کنید.اگر میخواهید کفش شما با استحکام و با دوام باشد و در شرایط آب و هوایی مرطوب و لغزنده از آن استفاده کنید زیره کفش TPU  و لاستیکی گابیانی را مد نظر قرار دهید.